سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























حسین سالار قلبها

 
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (3 فوریه/ 14 بهمن)، در خجسته ایام دهه مبارک فجر و در طلیعه روز فناوری فضایی، فرزندان رشید ملت ایران در سازمان صنایع هوافضا موفق شدند ماهواره نوید علم و صنعت که به صورت کاملا بومی توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود را با شعار جاویدان الله اکبر و رمز مقدس یا مهدی ادرکنی توسط ماهواره بر جدید سفیر نوید به فضا پرتاب و در مدار زمین قرار دهند.
سردار احمدی وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سازمان صنایع هوافضا بعد از پرتاب موفق ماهواره های امید و رصد به فضا در سومین تجربه موفق پیاپی خود با قرار دادن ماهواره نوید علم صنعت در مدار زمین، فناوری پرتاب انواع ماهواره به فضا را در کشور نهادینه کرد.
وزیر دفاع در تشریح این دستاورد فضایی گفت: پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت، نویدبخش مشارکت فعال دانشگاه ها در توسعه امور فضایی و مقدمه نهادینه شدن این مهم در مراکز علمی و دانشگاهی کشور در چهارچوب بهره برداری صلح آمیز از فضا است.

 


وزیر دفاع، در تشریح نحوه عملکرد ماهواره بر جدید سفیر نوید گفت: ماهواره سفیر نوید در مدت مأموریت پس از پرتاب، مراحل سه گانه ای را طی می کند. در مرحله اول پس از اتمام کار موتور مرحله اول، جدایش مرحله اول انجام شده و مرحله دوم به حرکت ادامه می دهد. در مرحله دوم، بعد از جدایش مرحله اول و قبل از جدایش ماهواره، پوشش بیرونی آن (فیرینگ) از ماهواره ب جدا شده و زمینه را جهت قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا کند.
و در مرحله سوم، با رسیدن سرعت لحظه ای ماهواره بر به حد مورد نیاز در آخرین مرحله جدایش ماهواره صورت گرفته و ماهواره در مدار مورد نظر قرار می گیرد.
وزیر دفاع در ادامه گفت: برای ره گیری ماهواره بر در حین عملکرد متوالی موتور مرحله اول و دوم و نیز در زمان استقرار ماهواره در مدار زمین از چند ایستگاه زمینی که در نقاط مختلف کشور قرار گرفته استفاده می شود.
وی افزود: طراحی و ساخت ایستگاه های مورد استفاده در داخل کشور و به دست متخصصان ایرانی صورت پذیرفته است. این ایستگاه ها شامل ایستگاه ره گیری، ایستگاه تله متری و فرمان و ایستگاه مرکزی می باشد.
براساس گزارش مهر، سردار وحیدی با بیان اینکه، ایستگاه ره گیری وظیفه ره گیری ماهواره بر سفیر در کل مسیر پرتاب و ره گیری ماهواره و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دار می باشد، گفت: ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری ماهواره را ره گیری نموده و وظیفه دریافت اطلاعات تله متری از ماهواره و ارسال فرامین به ماهواره را به انجام می رساند و ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را بر عهده دارد.



نوشته شده در شنبه 90 بهمن 15ساعت ساعت 12:12 صبح توسط سید.محمد علی شهرام شمس| نظر

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin