سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























حسین سالار قلبها

خرمشهر آزاد شد. این خبر نتیجه عملیات بزرگى با عنوان بیت المقدس که در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت ماه سال1361 با رمز یا على بن ابى طالب (ع) آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور از رودخانه کارون و طى 3 مرحله عملیات، خرمشهر را پس از نزدیک به 20 ماه با نیرویى متشکل از دلیرمردان نیروى زمینى ارتش جمهورى اسلامى ایران، جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، سلحشوران بسیجى و با پشتیبانى نیروهاى هوایى و دریایى ارتش، جهاد سازندگى به اجرا درآمده بودبه پیروزی رساندند. این نبرد درخشان ترین فصل کارنامه عملیاتى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران در کل 8 سال دفاع مقدس بود. دستاوردهاى نظامى و سیاسى این عملیات چنان عظیم است که به حق مى توان آن را بزرگ ترین نقطه عطف در طول دفاع مقدس نامید.
رئیس رژیم بعثى عراق که پیوسته ادعا مى کرد چنانچه ایران بتواند خرمشهر را بازپس گیرد، کلید شهر بصره را به ایرانیان خواهد داد، با دریافت این ضربه سهمگین چنان مات و مبهوت شد که نه تنها وفاى به عهد خود را فراموش کرد بلکه پس از پایان این عملیات و آزادى خرمشهر، به دلیل بیم از آسب پذیرى بیشتر در مقابل تهاجمات گسترده تر نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران، در پوشش شعار «صلح طلبى و لزوم آمادگى براى نبرد با اسرائیل به مناسبت اشغال جنوب لبنان» در آستانه تشکیل کنفرانس کشورهاى غیرمتعهد ، به صورت یک طرفه اعلام آتش بس کرد و دست به عقب نشینى عمومى از سایر مناطق اشغالى زد و شکست خفت بار خود و بویژه از دست دادن خرمشهر را یک عقب نشینى تاکتیکى عنوان کرد. عملیات بیت المقدس داراى ویژگى هایى است که آن را از عملیات هاى پیش و پس از آن متمایز مى کند. به اختصار این ویژگى ها عبارتند از:
1 ـ کوتاه بودن زمان براى آمادگى
طرح ریزى این عملیات بزرگ بلافاصله پس از عملیات غرورآفرین فتح المبین آغاز و در کمتر از یک ماه به اجرا درآمد.
2ـ وسعت منطقه نبرد
وسعت منطقه عملیات بیت المقدس برابر وسعت عملیات فتح المبین بود.
3ـ مداومت زیاد عملیات
بیت المقدس طولانى ترین عملیات تصدى دوران دفاع مقدس است.
4 ـ اجراى عملیات عبور از رودخانه :که از پیچیده ترین و مشکل ترین نوع عملیات رزمى چه از نظر طرح ریزى و چه از نظر اجرا و چه از نظر تدارک وسایل ویژه است. بویژه آن که عملیات عبور در مقیاسى وسیع و با وجود محدودیت هاى بسیار از نظر تجهیزات انجام گرفت.
5 ـ حجم تلفات و خسارات وارده و نیز اسراى گرفته شده از دشمن بى سابقه بود.



نوشته شده در چهارشنبه 91 خرداد 3ساعت ساعت 8:41 عصر توسط سید.محمد علی شهرام شمس| نظر بدهید
طبقه بندی: مذهبی

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin