سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























حسین سالار قلبها

زن در جامعه حماسی، در همه جا حضور دارد، شاعران حماسه آفرین در برابر زن حماسی سر فرود می آوردند و از شهامت و وفاداری و ابداع و اختراعات وی به شگفت میفتند، زن در جامعه حماسی علاوه بر خصوصیات و امتیازاتی که خود دارد و امتیازاتی که برای مرد قایل است، امتیاز دیگری را نیز به خود می دهد. در حماسه این زن است که برای اظهار عشق و فداکاری، گذشت، خلاقیت، گام پیش می گذارد، که این را شاید بتوان یکی از برجسته ترین ویژگی های زنان حماسی دانست و زن با وجود پیشگام بودن در این امد، به طرز عجیبی جسارت عشق را پاکدامنی می آمیزد، زنان شاهنامه با همسران و فرزندان خود، در راهی گام برمی دارند که باید به پیروزی نیکی بر بدی منتهی شود، در جامعه حماسی به زن در قالب ها و نقش های گوناگون، عاشق، معشوق، همسر، مادر،رزمجو،جنگاور، شرمگین،غدار، و غیره برخورد می کنیم ولی آنچه در جامعه حماسی ایران دیده نمی شود به چشم نمی آید،.وجود زن روسپی است و این امر بازگو کننده سعادت جامعه است، زیرا شیوع و فحشاء و انحرافات جنسی با جدا بودن و در حاشیه قرار گرفتن زن در اجتماع بستگی دارد. زن در جامعه حماسی از جامعه جدا نیست و در حاشیه قرار ندارد، بلکه در متن جامعه است و همراه آن، محو شدن فحشاء در جامعه حماسی که شاید از پای بند بودن زنان و مدان به اندیشه ها و دستورات و مقررات دینی به دست می آید، در این جامعه زن برای بیان و بازآفرینی واقعیت اجتماعی زمان خویش، نقش و رسالت خاصی را به عهده می گیرد. آری زنان بیان و مفهومی کرداری دارند، زیرا به طور کلی، نظام فکری حماسی، کرداری است،و زن این گونه به نهاد خود، بعد و جسمیت می دهد و از این راه جهانی را که در آن قرار دارد دگرگون یا ویران و یا آباد می کند، جنگ می افروزد و این جنگ کشنده که در آن،زن حماسی نقش دارد خود نیز زاینده کمال است. عصر افتخار آمیز در دوران کهن ماندگی(که خود نیاز به پرداخت جداگانه ای دارد)و جامعه حماسی به ما نشان می دهد که آنان از توانمندی بالایی برخوردار هستند که استفاده از آن توانمندی ها و حرکت ایت فطرت بطن و درون جامعه،دستیابی به جامعه سالم، مترقی و قدرتمند را مهیا می کند، نبودن فحشاء وجود افتخارات و پیشرفت های آن زمان این نظریه را به اثبات می رساند. در این بین نیم نگاهی به آثار و فعالیت های صنعتی و نظامی زنان خارج از این مرز و بوم می اندازیم. در خارج از محدوده این آب و خاک نیز شاهد وجود زنان شایسته و والایی هستیم که نشان دهنده این موجود فکور هستند، در رابطه با کشف آهن خود انقلابی در صنعت دفاعی به وجود آورده بود پزشک فرعون مصر نیز در سیاحت نامه خود از کشوری یاد کرده که از آهن جهت ابزارهای دفاعی خود استفاده می کردند و در حایی در این کتاب اشاره شده ه ساخت این ابزارها به دست زنان صورت می گرفته و مردان در جنگ و ستیزها از آنها استفاده می کردند. در قبل از جنگ جهانی اول بود که در اروپا، زن به عرصه احتماع صنعتی به عنوان نیروی ارزان و پر کار پا نهاد و بعد در اثر تلاش ها و سیاست های اعمال شده، زنان توانستند تا حدی به حقوق احتماعی و اقتصادی خود دست یابند. در زمان مهرداد پنجم در منطقه خاصی در شهری به نام شهر زنان، زنانی جنگجو بودند و از سلاح های خاصی استفاده می کردند که خود مخترع و سازنده آن بودند، در نمایان این زنان، مردی وجود نداشت و دیگر مناطق و کشورها از شنیدن نام این منطقه و قبیله وحشت می کردند، چون آنها هر جا که پا می گذاشتند و حمله می کردند، شکستی نداشتند، مورخ می نویسد:پیروزی این زنان به دلیل ابزارهای خاص، رشادت ها و تاکتیک های مخصوص خودشان بود و زمانی که مهرداد پیجم در محاصره دشمنان داخلی و حملات دشمنان خارجی قرار گرفت، کمک این قبیله باعث نجات وی تثبیت حکومتش شد، این مسایل دال بر این است که زن می تواند خوب فکر کند، خوب عمل کند، اراده ای قوی داشته باشد و در دفاع از آزمان ها،پیش از مردان قدم بردارد. اگر باز به تاریخ کهن خود برگردیم و نگاهی به عصر ننگین حرمسرایی بیندازیم، خواهیم دید که در اثر اسارت گرفتن تفکرات عالیه و و توانمندی های حدود نیمی از افراد جامعه، راه انحطاط عظمت و پیشرفت مهیا شد. در دوره هایی که همه دست نیاز به سوی ما دراز کرده بودند ما به جایی قدم گذاشتیم که خود عاجزانه و با پرداخت حیثیت و آبرو دست تمنا به سوی دیگران دراز کردیم. در اثر این انحطاط، یونانی ها و رومی ها و همینطور ابر قدرت های دیگر ابداعات و اختراعات عزیزان این آب و خاک را به نام خود و برای خود ثبت و ضبط کردند، مورخ می نویسد: مس را که ایرانیان در دوران کهن سنگی کشف کرده و حتی به مضرات اکسید آن در وجود انسان پی برده بودند بعدها یونانیان سپس رومی ها به نام خود ثبت و از آن جهت استثمار دیگران استفاده کردند. در عصر زندگی حرمسرایی، زن به طور کلی از اجتماع سیاسی،صنعتی،کشاورزی و اقتصادی آن زمان کنار گذاشته شده و در موارد نادری در حاشیه قرار گرقت. در واقع اجتماع حرمسرایی قسمت بزرگی از تاریخ را تیره کرده است. زن حتی جهت رسیدن به یک زندگی بردگی مرفه آن زمان مجبور می شد به دسایس و حیله های مختلف که گاه به تشنجات و جنگ و ستیزهای درون حرمسرا و خارج از آن منتهی می شد دست بزند و این داستان تا ورود ندای رهایی بخش اسلام به ایران ادامه داشت و از آن پس برگ دیگری از تاریخ ورق خورد.... مهندس شفیقه باقرین



نوشته شده در شنبه 92 مهر 13ساعت ساعت 1:59 عصر توسط سید.محمد علی شهرام شمس| نظر بدهید

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin