سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























حسین سالار قلبها

 بهار کم کم داشت از راه می رسید، ماه اسفند معمولا در مناطق غربی کشور در بین مردم کردنشین از جایگاه خاصی برخوردار است و خانواده ها با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو به استقبال سال نو می روند.

 

اما گویا اسفند سال ? 66?نه تنها بوی عید و بهار نمی داد، بلکه مرگ و سیاهی و وحشت را نیز به همراه خود به ارمغان آورده بود.
سالهای سخت و رقت بار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود و هر لحظه هجوم وحشیانه ده ها هواپیمای جنگی و فرو ریختن صدها گلوله و خمپاره و موشک بر سر مردم هدیه مرگ صدام برای مردم بیگناه مناطق غربی کشور بود.
همزمان با عملیات موفقیت آمیز "والفجر ? "10?در ? 23?اسفند سال ? 66?و تصرف برخی از مناطق شمال شرق عراق از جمله شهر حلبچه و بسیاری از روستاهای کردنشین عراق توسط رزمندگان اسلام که با استقبال اکراد آن منطقه که سالها در برابر حکومت دیکتاتوری صدام مبارزه می کردند، همراه بود صدام حسین را بر آن داشت که در اقدامی خصمانه و تلافی جویانه در برابر اکراد منطقه، فجیع ترین و بی رحمانه ترین گزینه یعنی بمباران شیمیایی را انتخاب کند.
این هدیه بهاری صدام برای مردم کشورش در آستانه بهار ? 1367?هزاران کشته و مجروح بر جای گذاشت که آثار و عواقب آن از جمله انواع سرطانها و بیماری های ریوی پس از گذشت ? 18?سال از آن حادثه دهشتناک، همچنان بر روی مردم این شهر مشهود است.
اولین بار در جنگ جهانی اول از سلاحهای شیمیایی استفاده شد وبعد ایتالیا درحبشه و سومین بار عراق از این سلاحها در طول جنگ تحمیلی رژیم سابق عراق علیه ایران استفاده کرد.
جنگیده های عراقی در حالی بمبهای شیمیایی را از فراز حلبچه بر سر مردم این منطقه فرو می ریختند که این شهر در دست نیروهای ایرانی قرار گرفته و کردها متهم به همکاری با ایران شده بودند.
خشونت سیستماتیک دولت بعثی عراق با کردها جزء معلومات بین المللی است که رژیم منفورعراق این باز آشکارا با بمباران شیمیایی به نمایش گذاشت.
عراق در جنگ باایران، از مقادیر زیادی خردل، تابون و سارین استفاده کرد که بیش از بیست هزار نفر تلفات در برداشت.
یک ماه پس از حمله به حلبچه نیروهای عراقی بیش از صدتن سارین را در شبه جزیره فاو در سه ماه پس از آن سارین و دیگر گازهای اعصاب را علیه ایرانیان به کار بردند که تلفات گسترده ایی به بار آورد.
بکارگیری سلاحهای شیمیایی توسط عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی از آذر ? 1361?آغار شد.
ابتدا عراق مقدار محدودی از سولفورموستارد (عامل تاول زا) را به منظور درهم شکستن مقاومت رزمندگان اسلام در تک های شبانه مورد استفاده قرار داد پس از آن در سال ? 1362?در پیرانشهر و پنجوین از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد.
عراق دراواخر ? 1363?به علت اعتراض های اروپا و نیز علنی شدن ابعاد گسترده کاربرد این جنگ افزارها در جنگ با ایران موقتا از بکارگیری این سلاحها در جنگ منصرف شد.
استفاده از سلاحهای شیمیایی در بعد وسیع توسط عراق از اوایل زمستان ? 1364?که رزمندگان ایران با علمیات گسترده خود توانستند شهر فاو عراق را تصرف نمایند، مجددا آغاز شد.
عراق بار دیگر در اوایل سال ? 1366?از جنگ افزارهای شیمیایی به طور انبوه در جبهه مرکزی سومار استفاده کرد.
پس از عملیات والفجر ? 8?نیروهای عراقی به قدری از مواد سمی شیمیایی استفاده کردند که گستردگی آن تا آن زمان نظیر نداشت.
حدود هفت هزار گلوله توپ و خمپاره حاوی مواد سمی علیه مواضع نیروهای ایرانی شلیک شد.
ظرف دو روز هواپیماهای عراقی به طور مداوم بیش از هزار بمب شیمیایی در صحنه عملیات فرو ریختند.
بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت توسط عراق در هفتم تیر ماه ? 1366?فجیع ترین و وحشتناکترین تهاجم از این نوع بود که منجر به کشته شدن عده بسیاری از مردم غیر نظامی محلی شد.
جمهوری اسلامی ایران این تهاجم را غیر انسانی اعلام کرد و شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان بعد از بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی نامید.
وحشیانه ترین مورد استفاده عراق در ? 25?اسفند ? 1366?در حلبچه بود که وسیع ترین مورد استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی از آن زمان جنگ جهانی اول تاکنون به شمار می رود که حداقل پنج هزار تن از مردم کرد و مسلمان این شهر را بکام مرگ فرستاد و هفت هزار تن دیگر را مجروح کرد.
نیروهای عراقی با استفاده از گاز خردل، اعصاب و سیافوژن به طور مجزا و با فاصله کوتاه به صورتی که مانند "کوکتل بسیار سمی" در آیند حلبچه را بمباران کردند.
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در شش فروردین ? 1367?نوشت "این عمل از هر جهت و به هر مفهوم یک جنایت جنگی است که با انکارهای سست و رسمی عراق و عذر و بهانه های غیر رسمی در مورد استفاده از یک سلاح ناجوانمردانه در آمیخته است.
بیش از این شورای امنیت در برابر نامه ها و هشدارهای مکرر ایران و گزارشات خاویرپرز دکویئار دبیر کل وقت سازمالن ملل متهد مبنی بر استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی در جنگ با ایران ، تنها با صدور بیانیه ای بدون ذکر نام عراق استفاده از این سلاحها را محکوم کرد که این باعث گستاخی هر چه بیشتر صدام در استفاده گسترده از این سلاحها است.
در این شرایط ایران برای آگاهی افکار عمومی ، علاوه بر اینکه تعداد زیادی از مجروحان سلاحهای شیمیایی را در بیمارستانهای آلمان، اتریش و سوئد و دیگر کشورهای اروپایی بستری کرد از رسانه های خارجی جهت به تصویر کشیدن جنایات صدام در حلبچه دعوت کرد.
انتشار مصاحبه ها و عکس های مجروحان موجب اعتراض و خشم افکار عمومی مردم جهان نسبت به عراق و شورای امنیت شد و آن شورا ناگزیر به دبیر کل اجازه داد که کارشناسانی را به مناطق شیمیایی و بیمارستانهای ایران اعزام کند.
سکوت مجامع بین الملل و عدم صدور قطنامه توسط شورای امنیت جهت محکومیت عراق در استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی در واقع بدون جهت بود که خود اعضای شورای امنیت در تجهیز عراق به سلاحهای میکروبی و شیمیایی ید طولایی داشتند.
گازهای سمی بکار رفته در حلبچه گاز خردل، سارین و ویاکس بود که از سوی برخی دولتهای غربی به رژیم عراق تحویل داده شده بود و معامله گر هلندی فرانس فان آذرات در این مسئله نقش کلیدی داشت.
بکارگیری سلاحهای شیمیایی توسط کشور عراق در حالی صورت گرفت که این کشور جزء ? 12?کشور امضاکننده پروتکل ژنو در منع استفاده از سلاحهای سمی خفه کننده و ترکیبات باکتریولوژیک قرار داشت . پروتکل ? 1925?میلادی ژنو که طی قطنامه ? B ( 21) 2161?سازمان ملل متهدمجددا به تصویب رسیده است صراحتا "استعمال سلاحهای شیمیایی را منع می کند.
از روی اظهار نامه های عراق به سازمان ملل پس از جنگ خلیج فارس ، پی می بریم که این کشور تا سال ? 1991?انواع وسایل حمل سلاحهای شیمیایی و میکروبی از جمله ? 16?هزار بمب سقوط آزاد و بیش از ? 11?هزار راکت توپخانه و توپ تولید کرده است .
همچنین عراق نزد کمیسیون ویژه سازمان ملل اعتراف کرد که برای موشکهای بالستیک خود ? 50?کلاهک شیمیایی و ? 25?کلاهک میکروبی داشته است.
علی حسن مجید، معرف به علی شیمیایی وزیر دفاع وقت عراق و پسر عمومی صدام یکی دیگر از جنایتکاران جنگی است که به اتهام مشارکت در بمباران شیمیایی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی و به ویژه بمباران شیمیایی منطق کردنشین عراق و شهر حلبچه در سال ? ( 1366) 1966?و نیز مشارکت در حمله به کویت در سال ? (1369) 1990?و سرکوب خونین شیعیان در آستانه جنگ اول خلیج فارس ، توسط نیروهای آمریکایی در خلال اشغال عراق دستگیر شد.
اوایل زمستان سال جاری دادگاه لاهه بازرگان هلندی فرانس فان آذرات را متهم به فروش مواد خام برای ساخت سلاح های شیمیایی به صدام بود و دیکتاتور سابق عراق آن را علیه کردهای حلبچه و ایران بکار برد به ? 15?سال حبس محکوم کرد.
روزهای سخت و دلخراش شهادت مردم بیگناه ایران اسلامی در جنگ تحمیلی رژیم سابق عراق علیه ایران و همچنین روزهای خوب و شیرین پیروزی رزمندگان اسلام و آزادی سرزمینهای ایران عزیز همه تا ابد در دل مردمان این دیار زنده و گرامی است.



نوشته شده در پنج شنبه 90 اسفند 25ساعت ساعت 12:38 صبح توسط سید.محمد علی شهرام شمس| نظر بدهید

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Night Skin